In een voorgaande blog zijn we reeds dieper ingegaan op de voor- en nadelen van tubeless fietsen. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk en kan ik elke wielset tubeless maken? Het meest ideale is uiteraard een velg die speciaal ontwikkeld is voor tubeless banden maar het is mogelijk met bijna iedere velg.
Het verschil zit hem eigenlijk vooral in de passing van de band op de velg. Bij een tubeless ready velg is de zijkant van de velg meestal lager zodat de buitenband als het ware bijna niet meer kan op en neer bewegen in de velg en de kans dus veel kleiner is dat de band druk gaat verliezen wanneer er op lage druk gefietst wordt. Maar dit neemt niet weg dat een standaard velg in veel gevallen toch kan omgebouwd worden tot een tubeless ready velg.
Hoe je nu dit precies moet doen, gaan we hierna stap voor stap uitleggen en voor je het weet kun je zelf ook van alle voordelen van tubeless fietsen genieten!
- Eerst gaan we beginnen met het volledig luchtdicht maken van de velg. Hiervoor gaan we gebruik maken van speciale NoTubes Yellowtape. Vooraleer we deze Yellowtape kunnen aanbrengen is het heel belangrijk om de velg eerst mooi te ontvetten d.m.v. brakecleaner of een sterke ontvetter. Hierna kunnen we aan de slag met onze Yellowtape. Afhankelijk van de binnenmaat van de velg wordt er gebruik gemaakt van 21mm (velg 17mm t.e.m. 21mm) of 25mm (velg 22 mm t.e.m. 25mm) brede Yellowtape. Deze dient heel strak op de velg getrokken te worden zodat er zeker geen luchtbelletjes of rimpels in de Yellowtape verschijnen want dit kan later een lekkage veroorzaken.
- Als dit gebeurd is, kunnen we de speciale tubeless ventielen gaan monteren. Hiervoor raden we het gebruik van tubeless ventielen aan met verwijderbare kern (te verwijderen met Notubes Valve Core Remover). Dit vergemakkelijkt het oppompen van de banden straks en op deze manier kan de tubeless vloeistof ook makkelijk worden aangevuld later. Hiervoor maken we een klein gaatje in de Yellowtape ter hoogte van het ventielgat met behulp van een scherp mesje. Installeer het tubeless ventiel en draai dan het ventielringetje heel strak aan zodat het ventiel langs de binnenkant van de velg mooi aansluit en geen lucht kan verliezen langs deze weg.
- Nu kunnen we overgaan tot de montage van de buitenbanden. Let er hierbij wel op dat het altijd makkelijker gaat zijn om een tubeless ready buitenband te gebruiken omdat deze langs de binnenkant speciaal behandeld is om beter luchtdicht te blijven. Om de montage te vergemakkelijken kun je de hiel van de band insmeren met een speciale vloeistof (Schwalbe EasyFit) om zich makkelijker in de velg te zetten. Er zijn 2 mogelijkheden om de band te voorzien van de tubeless vloeistof (deze kun je ook duidelijk zien in onderstaand filmpje). Je kunt de juiste hoeveelheid tubeless vloeistof reeds vooraf in de buitenband doen en dan de band monteren ofwel kun je de band monteren zodat deze zich mooi in de velg zet en dan via het verwijderbare ventiel de vloeistof eenvoudig injecteren via een speciale spuit (Notubes The Injector ) zonder morsen. Om te zorgen dat de buitenband zich in de velg gaat zetten, is het makkelijkste om dit te doen met een compressor ofwel met een speciale pomp (bv. Bontrager Flash Charger) die ervoor zorgt dat er in 1 keer veel druk vrijkomt in de band en zo de montage vergemakkelijkt t.o.v. een gewone standaard voetpomp.
Het beste is om na al deze stappen zo snel mogelijk een ritje te maken met de wielen zodat de vloeistof zich overal mooi rondzet en zo eventuele kleine gaatjes gaat afdichten. En dan kun je van alle voordelen gaan genieten van het tubeless fietsen zonder dat je hiervoor een compleet nieuwe wielset moet aanschaffen!