VERLICHTING

Een goede fietsverlichting is zéér belangrijk voor zowel onze veiligheid als de veiligheid van onze medeweggebruikers.
Uiteraard bieden wij een vrij groot gamma aan van verschillende type verlichtingen zodat we altijd aan uw noden kunnen voldoen.

In deze blog gaan we iets dieper in op de verscheidene types en mogelijkheden van ons aanbod. 
Een eerste grote vraag is of je enkel wil gezien worden ofwel dat je zelf ook wil zien.
Indien u namelijk op zéér goed verlichte straatwegen rijdt zal u immers een andere lamp nodig hebben tegenover iemand dat op onverlichte of slecht verlichte (bos)wegen gaat rijden. 

De lichtsterkte wordt uitgedrukt in 3 verschillende eenheden:

  1. Lumen: lichtstroom: dit is de zichtbare straling die de lamp per seconde naar alle richtingen uitstraald. De wattage heeft dus een invloed op het aantal lumen
  2. Candela: lichtsterkte: dit is de hoeveelheid lumen die zich in een bepaalde stralingshoek bevindt.
  3. Lux: verlichtingssterkte: dit is de eenheid die de verlichtingssterkte aangeeft voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron

STROOMVOORZIENING

De stroomvoorziening van fietsverlichting is mee geëvolueerd.
We hebben ondertussen volgende stroomvoorziening voor fietsverlichting: 

  • Naafdynamo & klassieke dynamo
  • Potloodbatterijen (AA of AAA) 
  • Knoopcelbatterijen (CR2032)
  • USB oplaadbare batterijen
Bij de potloodbatterijen heeft men het grote voordeel dat de lampen goedkoper zijn in aankoop en dat de meeste mensen potloodbatterijen in huis hebben.
Indien de batterijen leeg zijn, is het dus eenvoudig om de batterijen te wisselen.
 
Indien je lampjes neemt met een knoopcelbatterijen kunnen deze zéér compact zijn. Een knoopcel neemt immers maar weinig plaats in beslag.
Het enige nadeel van knoopcelbatterijen is dat deze een beperktere capaciteit hebben.
 
Bij USB oplaadbare verlichtingen hoeft men geen batterijen te wisselen indien de batterij leeg is. U kan de batterij net zo makkelijk opladen als uw mobiele telefoon.
U kan deze dus opladen via een stopcontact (mits adapter met usb aansluiting) of aan uw computer/laptop. 

 

Categorie 1: Gezien worden

In deze categorie vinden we lampen die zeer compact zijn en een beperkte lichtopbrengst hebben. 
Net doordat ze zo compact zijn, zijn deze lampen zeer eenvoudig op te bergen en kan je ze gebruiken om bij valavond veilig thuis te geraken.

In deze categorie van lampen hebben we zowel lampen die gebruik maken van de potloodbatterijen, knoopcelbatterijen als USB oplaadbare batterijen.

Lampen voor gezien te worden met potloodbatterijen:

 

Lampen voor gezien te worden met knoopcelbatterijen:

 

Lampen voor gezien te worden met USB oplaadbare batterijen:

 

Categorie 2: Gezien worden en zelf (beperkt) zien

In deze categorie kunnen we lampen terugvinden die beter zichtbaar zijn voor andere weggebruikers.
Met deze lampen kan je zelf al beperkt zien. Deze zijn dus een ideale aanvulling wanneer er voldoende straatverlichting aanwezig is.
Kom je echter ook op plaatsen waar totaal geen verlichting is dan kan men beter naar verlichting uit een hogere categorie gaan. 
Voor totaal onverlichte straten voldoet deze verlichting namelijk niet. 

Lampen voor gezien te worden en zelf (beperkt) te zien met potloodbatterijen:

Lampen voor gezien te worden en zelf (beperkt) te zien met USB oplaadbare batterijen:

Categorie 3: Zelf zien & krachtige achterlichten

In categorie 3 vinden we de echte krachtpatsers terug!
Deze lampen zorgen niet alleen voor een hoge zichtbaarheid maar hebben ook de sterkte om te zorgen dat je je omgeving goed verlicht.
Veel toestellen zijn ook vervaardigd uit aluminium. Dit zorgt voor een degelijke afwerking en een lange levensduur.

In deze categorie gaan we merken dat we meestal met USB oplaadbare lampen zitten.

Lampen voor zelf te zien met USB oplaadbare batterijen:

Gegarandeerde zichtbaarheid voor overdag
“We concurreren met automobilisten om aandacht, want sommigen zijn aan het sms'en, eten of aan het bellen, en als er een manier is waarop we de fiets of de fietser groter kunnen maken dan ze feitelijk zijn, dan zou dat heel gaaf zijn”. Aldus President directeur John Burk van Trek

De Flare R is een achterlicht met extra zichtbaarheid en garandeert hierdoor meer veiligheid tijdens het fietsen of het nu dag of nacht is. Dit achterlicht veroorzaakt een kleine revolutie. Het is een accessoire dat eigenlijk op elke fiets moet zitten waarmee op de weg wordt gereden. Bontrager speelt hierbij in op de vraag om het fietsen in het algemeen veiliger te maken.

Het krachtige 65 lumen achterlicht is ontworpen om ook overdag goed zichtbaar te zijn waardoor je veiliger kunt fietsen. Dat gebeurt met een 65 lumen sterk geconcentreerde lichtbundel en flitspatronen die zowel qua intensiteit als patroon zorgen voor maximale zichtbaarheid. De fietser kan kiezen uit vier unieke lichtstanden.

  • De speciale lens zorgt voor een gerichte lichtbundel waardoor overdag en 's avonds, en zowel dichtbij als veraf (tot meer dan 2 km) zichtbaarheid wordt gegarandeerd. 
  • De lichtpatronen zijn zodanig ontworpen dat ze specifiek aandacht vestigen op de fietser, afhankelijk van de dag- of nachtomstandigheden.
  • Balans tussen efficiëntie en kracht - 65 lumen, USB-oplaadbaar en een gewicht van slechts 36 gram