Alle merken hebben ondertussen alweer hun nieuwste modellen voor het seizoen 2017 gepresenteerd en met de winter voor de deur gaan we even in op de belangrijkste nieuwigheden in MTB-land waarvan veel verwacht wordt komend seizoen.

Boost naven

Compleet nieuw zijn de Boost naven niet, maar voor 2017 zijn steeds meer modellen uitgerust met deze bredere naven. Er wordt voor het seizoen 2017 dan ook heel veel van verwacht omdat het bewezen is dat dit enkel maar voordelen heeft. Met de introductie van de 29'er werd al een grote stap voorwaarts gezet in de mtb wereld maar bij Trek zijn ze verder blijven werken om de 29'er nog verder te innoveren en te verbeteren. Voor 2017 zijn ze met verschillende modellen dan ook overgeschakeld op deze Boost naven. Waar een "klassieke" naaf nog een inbouwbreedte had van 100 mm vooraan en 135 mm of 142 mm achteraan, beschikken de Boost naven over een inbouwbreedte van 110 mm vooraan en liefst 148 mm achteraan. Het gevolg laat zich al raden:  de naafflenzen kunnen verder uit elkaar geplaatst worden, waardoor de spaakhoek vergroot en we dus in zijn geheel een stijver wiel bekomen. Dit in combinatie met de steekassen van 15 mm vooraan en 12 mm achteraan leidt tot een heel solide wielset.

 

27,5+ en 29+ banden

Een gevolg van de Boost naven waar we het nog niet over hadden is dat we door de bredere as ook meer ruimte krijgen in het frame. En zo komen we bij een andere nieuwigheid die zijn opmars verder zet: de Plus-size banden. Iedereen kent wel de fatbikes met hun extra brede banden die overal door en over fietsen. Maar door hun extreme breedte (tot 5.0" breed) was er een verlies in snelheid. De klassieke buitenband (die gemiddeld een breedte van 2.0" tot 2.25" heeft) was perfect voor de snelheid maar had dan weer iets minder grip soms. Om dit op te lossen heeft men in feite het beste van beide werelden gecombineerd en zo is men op de Plus-size banden uitgekomen. Als we nu bv. een 27,5+ band gaan bekijken dan is deze meestal ongeveer 3.0" breed maar wat ook niet onbelangrijk is, is dat de buitendiameter van de band overeenkomt met de buitendiameter van een "smalle" 29'er band. Dus kort samengevat: meer comfort en grip door de bredere banden maar tegelijkertijd door de grotere buitendiameter ook weer winst in snelheid (t.o.v. een klassieke 27.5" band). Door de bredere banden is ook het rijden met een bredere velg voor meer comfort mogelijk.

Als we bij Trek bv. de Stache bekijken, is deze standaard uitgerust met 29+ banden maar door een ingenieus systeem kunnen de patten versteld worden waardoor het ook perfect mogelijk is om (afhankelijk van het terrein) te kiezen voor standaard 29" wielen of 27,5+ wielen. 

Sram Eagle 12-speed

Voor 2017 heeft Sram uitgepakt met de allereerste 12-speed groep. De groep is uitgerust met een indrukwekkende cassette, gaande van 10 tandjes tot liefst 50 tanden! Om dit enorme verschil op te vangen werd de achterderailleur ook aangepast. Om de achterderailleur te bedienen is er de keuze tussen een gripshift of een triggershifter. Vooraan beschikt de Eagle groep over een enkel kettingblad. Sram biedt de Eagle groep aan in 2 uitvoeringen: De Sram Eagle XX1 en de Sram Eagle X01. In vergelijking met een systeem met 2 kettingbladen vooraan is de Sram Eagle ongeveer 300 gram lichter, terwijl hij toch hetzelfde bereik aanbiedt qua versnellingen.

Shimano XT DI2

Na de XTR Di2 die ongeveer 2 jaar geleden op de markt kwam, stelt Shimano nu de betaalbaardere XT Di2 voor. Wie beschikt over een mechanische Shimano XT 11-speed groep kan door het vervangen van 4 componenten zijn groep makkelijk upgraden naar een elektronisch geschakelde versie. De voordelen van elektronisch schakelen zijn met de Dura Ace Di2, Ultegra Di2 en XTR Di2 al uitvoerig bewezen maar we zetten ze graag nog eens op een rijtje:

  • Door de volledig afgedichte kabels kan er geen modder meer binnenkomen wat het vlot schakelen belemmert
  • Een elektronisch geprogrammeerde derailleur gaat altijd accurater schakelen dan een manueel bediende
  • De veel dunnere kabels (in vergelijking met buitenkabels van een mechanisch systeem) kunnen ook veek makkelijker worden weggewerkt
  • De XT Di2 is zodanig programmeerbaar dat je met 1 shifter zowel voor- als achterderailleur kunt bedienen, dus minder gewicht en ook extra ruimte op je stuur!
       

De schakelfuncties, levensduur van de batterij,... zijn vergelijkbaar met deze van de XTR Di2. Het grote verschil zit hem vooral in de gebruikte materialen (die hun invloed hebben op het gewicht van de groep) en de afwerkingsgraad. Verder is er met de komst van de XT Di2 groep nog een extra vernieuwing bijgekomen: het is nu perfect mogelijk om via bluetooth je smartphone te koppelen aan het display. Zo kun je dan makkelijk bv. je schakelinstellingen onderweg wijzigen. Voor de batterij blijft er de keuze tussen een inwendige of een externe batterij. Zoals hierboven reeds aangehaald is de groep nog niet draadloos maar dien je alle componenten via dunne kabeltjes met elkaar te koppelen. De reden hiervan is een verhoogde levensduur van de batterij en zo kunnen er ook geen stoorzenders je schakelsysteem onderbreken.