Als aanvulling op onze blog over het vervangen van een binnenband, behandelen we ook nog enkele alternatieven om een lekke binnenband te herstellen. Ook zijn er nog enkele mogelijkheden om het risico op een lekke band te verkleinen want tenslotte staat niemand graag aan de kant met een lekke band.
Een binnenband vervangen is niet altijd even makkelijk als je bv. een fiets met een naafversnelling en gesloten kettingkast hebt of een e-bike met motor in het achterwiel en al zeker niet als je dan nog ergens langs de kant van de straat staat met beperkt gereedschap bij de hand. Maar geen nood, hiervoor zijn er enkele handige oplossingen die we even toelichten voor jullie.
Een eerste mogelijkheid is om de binnenband te plakken m.b.v. de speciale BBB Leakfix bandenpleisters. Dit zijn zelfklevende bandenpleisters waarvoor je geen aparte lijm nodig hebt, dus gewoon rechtstreeks op de binnenband. Voorwaarde is wel dat het gat in de binnenband niet te groot is, anders moet deze sowieso vervangen worden. Om de band te plakken, hoef je het wiel niet te demonteren maar hoef je enkel de buitenband los te maken van de velg en het gaatje in de binnenband te zoeken (en uiteraard controleren of er niets scherps in de buitenband zit). Vervolgens maak je de binnenband wat ruw d.m.v. het bijgeleverde schuurpapiertje. Nu zijn we klaar om de bandenplakker op het gaatje te kleven en de binnen- en buitenband terug op de velg te monteren. Band oppompen en je kunt weer verder fietsen!
De Gaadi binnenband is om het makkelijk te verwoorden een binnenband met 2 uiteindes. Deze is beschikbaar voor alle wielmaten van 20" t.e.m. 28" en met verschillende ventielen. In onderstaand filmpje kun je zien hoe makkelijk deze te plaatsen is. De Gaadi binnenband is erg praktisch voor fietsen met een gesloten kettingkast of e-bikes met een motor in het achterwiel.
Vittoria Pit Stop Road Racing is een handig opblaas- en reparatiepatroon. Deze wordt veel gebruikt voor racefietsen met tubes maar kan ook gebruikt worden met een gewone standaard binnenband. Het principe hierachter is in feite vrij eenvoudig: bij een lekke band controleer je eerst of er geen scherpe voorwerpen meer in je tube/buitenband zitten en dan neem je je busje Pit Stop (dat overigens compatibel is met alle soorten ventielen) en open je het ventiel. Vervolgens duw je het Pit Stop patroon op het ventiel gedurende een 50-tal seconden tot het busje leeg is. Dan draai je nog eens met het wiel zodat de latex schuim zich overal in de binnenband kan verdelen en dan zou je weer verder moeten kunnen fietsen.
Beter voorkomen dan genezen luidt een bekend spreekwoord en dit geldt ook voor lekke banden. Er zijn ondertussen verschillende speciale antilek banden verkrijgbaar in alle maten en breedtes. Dé koploper in antilekbanden is Schwalbe. Hun bekendste band is de Marathon Plus en dat heeft enkele heel goede redenen. Deze band beschikt over een speciale antileklaag van liefst 5mm dikte die bestaat uit speciaal zeer elastisch rubber waardoor zelfs punaises niet door de band kunnen prikken. In vergelijking met andere antilekbanden ligt de rolweerstand van de Marathon Plus band beduidend lager. Ook zijn de zijwanden verstevigd, speciaal voor gebruik met e-bikes en zijn ze bovendien beter bestand tegen ouderdomsscheurtjes. Al deze eigenschappen in combinatie met zijn lange levensduur zorgen ervoor dat deze band niet te kloppen is! Verkrijgbaar in de meest gangbare maten van 26" tot 28".
Voor de racefietsen ontwikkelde Schwalbe de Durano Plus buitenband. De Durano Plus heeft een antileklaag die net iets minder sterk is dan de Marathon Plus om zo een nog lagere rolweerstand te verkrijgen. Desondanks blijft dit de raceband met de beste bescherming tegen lekrijden. Kortom, dit is een ideale traningsband voor wie veel kilometers noeste trainingsarbeid wil verrichten zonder zich zorgen te maken over eventuele lekke banden.
Nog een heel bekend product is de NoTubes vloeistof of alternatief zoals de Muc-Off Tubeless sealant. Dit wordt vooral toegepast op de MTB banden en is in feite vloeibare latex die op voorhand in de band gedaan wordt. Wanneer we men dan in een scherp voorwerp rijdt, gaat de latex automatisch samen met de lucht die ontsnapt de buitenband weer dicht maken op enkele seconden. Meer info hierover vind je in onze blog over tubeless fietsen.