stromer_speedpedelec

Stromer speed pedelec

Het Zwitserse merk Stromer begon in 2009 met speed pedelecs te ontwikkelen voor woon-werkverkeer. Het bedrijf had hiermee één doel: een rijgevoel op de weg brengen dat anders is. Stromer bikes zijn zowat het neusje van de zalm als het op speed pedelecs aankomt. Dat klinkt natuurlijk goed, maar waar maakt dit fietsenmerk precies het verschil en wat heb jij daar als consument aan? Wij vertellen het je in deze blog.

 

 

Zwitsers staan voor technologische innovatie en dat zie je ook bij dit merk. Stromer bracht de eerste fiets op de markt met een geïntegreerde accu in het frame. Ook is het de eerste speed pedelec met volledige connectiviteit. Ergonomie en techniek werden mooi gecombineerd in het geïntegreerd design.

 

Het merk brengt haar speed pedelecs op de markt in de ST-reeks, waarbij ST1 het basismodel en ST7 het paradepaardje is. Algemeen wordt erkend dat Stromer speed pedelecs meer stuwkracht hebben dan andere merken. Dit komt omdat de achterwielmotor de krachtoverbrenging rechtstreeks op de naaf overbrengt, zonder omwegen op crank, kettingwiel en ketting. Afhankelijk van het model varieert het vermogen van 670 tot 940 watt, en krijg je dus een trapondersteuning tot 45 km/u.

 

Klein detail: de achterwielmotor werkt onafhankelijk van de schakeling, waardoor je traploos en krachtig kan versnellen.

 

Ook qua bereik scoort dit merk hoge toppen. Met een maximum van 6,7 Wh per kilometer zijn de Stromer-motoren zeer efficiënt. Bovendien recuperen ze rem- en afdalingsenergie weer in de accu, waardoor het bereik tot maximaal 20 procent vergroot. Zo heb je met het topmodel de ST7 een accu met een autonomie tot 260 km.

 

Door de technische innovaties in deze speed pedelec belooft Stromer ook minder slijtage op de onderdelen. In tegenstelling tot fietsen met middenmotoren worden crank, kettingwiel en ketting door de moterkrachtoverdracht niet belast, waardoor de onderdelen niet slijten. Remblokken en remschijven worden gespaard bij het bergaf rijden, omdat de motor meeremt en energie recupereert. Ook de ketting is vervangen door een kunststof riem, die minder onderhoud vraagt.

 

Het geïntegreerd design is robuust maar elegant. De accu is onzichtbaar en door de integratie van de motor in het achterwiel is deze bijna onzichtbaar. Vooraan is het licht mooi geïntegreerd in de typische U-vorm. Ook hier spelen de details: de kabeldoorvoer zit netjes in het frame verborgen.

 

Als sinds 2014 is Stromer bezig met geconnecteerde e-bikes, die intussen verder ontwikkeld werd. Stromer gebruikt hiervoor het cloud-gebaseerde platform OMNI connect, waardoor GPS-plaatsbepaling, over-the-air-updates, accountbeheer en motortuning mogelijk zijn.

Handig is ook dat het onderhoud zo kan worden bijgehouden en er een anti-diefstalfunctie in deze fiets zit. En uiteraard kan je ook je smartphone aan je fiets koppelen.

 

Conclusie

De Stromer biedt inderdaad de innovatie die het belooft en biedt voor het woon-werkverkeer een optimaal rijplezier en -comfort. De fiets is bijna geruisloos, wat op drukke plaatsen toch een probleem kan geven naar veiligheid toe. Gelukkig beschikt de fiets over een heldere claxon, waar andere weggebruikers wel even van opschrikken. Wie het budget heeft, zal veel plezier aan dit merk beleven.